Publikacja „Duży pies nie szczeka”

Niniejsza publikacja jest próbą wyciągnięcia wniosków, podzielenia się refleksjami i podsumowania doświadczeń po realizacji projektu antydyskryminacyjnego „Hip hop! Hejterom stop” oraz jego rozwinięcia „Duży pies nie szczeka”.

Najważniejszym celem obu inicjatyw była próba zmierzenia się z mową nienawiści, o której dzisiaj mówią wszyscy, nikt jednak nie proponuje konkretnego planu i konstruktywnego sposobu przeciwdziałania. Grupa, którą wybraliśmy do pracy – młodzież jest naszym zdaniem najbardziej bezbronna i narażona na oddziaływanie negatywnych skutków tego niepokojącego zjawiska.

Jak reagować na wylewający się z ekranów telewizorów, laptopów, smartfonów, odbiorników radiowych palący jad? Jak nauczyć młodych ludzi komunikowania się ze sobą bez szkolnej sztampy i nudy, wykładu ex catedra i ideologicznego doktrynerstwa? To zadanie, które postawiliśmy sobie organizując pierwsze warsztaty. W ramach obu odsłon projektu odwiedziliśmy wiele szkół w całej Polsce – byliśmy pod Tatrami, na Spiszu, w Małopolsce, na Dolnym Śląsku, Mazowszu, Podlasiu, Mazurach, dotarliśmy nawet na Hel. „Polski hejt” już dawno przestał mieć lokalny charakter i jest zjawiskiem, które nie dotyczy tylko wielkich ośrodków miejskich.

Reakcje uczniów, nauczycieli i rodziców, biorących udział w naszym projekcie, przekonują, że udało nam się wypracować zestaw metod, które sprawdzają się w działaniu, pozwalają na szkolenie kompetencji miękkich, o których polska szkoła zapomina albo nie ma dostatecznie dużo czasu, żeby nad nimi pracować. Nierzadko również pedagogom brakuje konkretnych narzędzi do radzenia sobie z nowymi zagrożeniami.

Mamy nadzieję, że za sprawą naszej pracy, zaangażowania i emocji, które towarzyszyły temu projektowi, świat tych młodych ludzi jest bardziej otwarty, tolerancyjny oraz po prostu ma uśmiechniętą twarz.

 

>> Zobacz publikację „Duży pies nie szczeka”

Komentuj:

Komentuj